CARA PENGURUSAN MASA
“Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam
kerugian; Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula
berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran” (Surah
Al-Asr,Ayat 1-3)
Kita sering merasa terburu-buru mengejar masa kerana
perlukan masa yang banyak bagi melakukan aktiviti harian. Ini akan menyebabkan
kerja yang kita lakukan menjadi kelam kabut. Tahukah anda, kekayaan masa iaitu
mempunyai masa yang cukup untuk melakukan apa yang kita suka adalah satu nikmat
yang tak terhingga?
Berikut adalah 10 tips pengurusan masa dengan baik.
1. Rancang jadual harian
Rancang jadual aktiviti harian adalah penting kerana
kehidupan kita menuntut kita meluangkan masa untuk bersama diri sendiri,
keluarga dan juga untuk Allah Swt. Pengurusan masa adalah pengurusan kehidupan
harian kita. Berjaya mengurus masa bermakna kita berjaya menguruskan hidup
kita.
Anda boleh mulakan hari anda dengan melakukan
kerja-kerja yang paling penting di awal pagi. Anda juga boleh rancang jadual
anda pada hari atau minggu sebelumnya.
2. Tetapkan had masa untuk setiap tugas
Jangan lakukan sesuatu tugas lain sebelum menyelesaikan
tugas yang kita sedang lakukan. Sentiasa periksa jadual sebelum memulakan tugas
yang baru. Sentiasa tanya diri sendiri, bilakah tugas yang sedang dilakukan itu
boleh selesai? Bilakah ianya perlu diselesaikan. Adalah lebih bagus untuk
menyiapkan tugasan lebih awal supaya anda ada lebih masa untuk memeriksa
tugasan anda. Ini akan memastikan tugas yang sedang dibuat akan mencapai
matlamat yang berkualiti. Ini juga akan membantu kita untuk lebih fokus dalam
menyiapkan tugasan yang kita perlu lakukan.
3. Tahu deadline anda
Bukan mudah bagi kita untuk merancang kerja yang perlu
dilakukan. Set tarikh akhir (deadline) untuk menyelesaikan kerja kerana ini
akan mengurangkan rasa risau kerana merasa tidak mencukupi masa.
Melakukan tugasan tanpa tahu tarikh akhirnya seperti anda tidak tahu arah tuju
atau kesudahan tugasan tersebut. Ini menyebabkan anda akan mengambil masa
yang lama untuk menyiapkannya.
4. Belajar untuk berkata “TIDAK”
Daripada semua tips penggunaan masa dengan baik,
barangkali yang paling efektif ialah selalu menggunakan perkataan tidak.
Belajarlah menolak dengan menggunakan kebijaksanaan tetapi tegas terhadap
setiap permintaan yang tidak menunjang pencapaian sasaran anda.
Kadang-kadang, bila kita berani mengatakan tidak kepada ajakkan kawan-kawan,
atau kepada perkara-perkara yang tidak memberikan kesan besar kepada kita, kita
boleh gunakan masa tersebut untuk perkara yang lebih
memberikan kebaikan kepada
kita.
5. Teknik 15 minit lebih awal
Dalam zaman sekarang, sangat mudah untuk kita mengawal
masa. Kita boleh gunakan telefon bimbit sebagai penjaga masa kita.
Dalam telefon bimbit, kita boleh setkan ‘reminder’ untuk memberi peringatan
kepada kita tentang jadual dan waktu yang tepat. Ada orang menggunakan
kaedah menetapkan waktu jam 15 minit lebih awal dari waktu sebenarnya supaya
kita lebih berdisiplin dan mengelakkan dari terlambat.
6. Fokus
Kita akan memberi lebih tumpuan dalam melakukan kerja
sekiranya kita fokus kepada sesuatu kerja. Buat sesuatu kerja dengan memastikan
kerja tersebut merupakan perkara yang utama perlu diselesaikan. Untuk membantu
anda fokus, anda boleh kurangkan gangguan di sekitar anda. Anda boleh
‘silent’ kan telefon bimbit, matikan notifikasi media sosial anda, jauhkan diri
dari televisyen, YouTube dan lain-lain yang boleh mengalih perhatian anda dari
terus fokus.
7. Jejaki masa yang dihabiskan
Lihat kembali pencapaian masa yang telah kita gunakan
dalam sesuatu kerja. Gunakan teknik ini dengan memperkembangkan lagi
fokus dalam matlamat yang perlu kita capai. Ramai antara kita tak pernah
“keep track” berapa banyak masa yang kita gunakan untuk selesaikan sesuatu
perkara. Sebagai contoh, cuba jejaki berapa banyak masa untuk anda siapkan satu
tugasan yang biasa anda lakukan dan cuba lakukannya lebih cepat keesokkan hari.
Anda akan mula perasan anda ada lebihan masa nanti.
8. Tidak kecoh dengan perkara-perkara
tidak penting
Ramai antara kita selalu menyalahgunakan masa dengan
kecoh dengan perkara-perkara yang tak ada kena mengena dengan kita.
Contoh jelas, jika berlaku kemalangan di lebuh raya, ramai pemandu akan
berhenti semata-mata untuk tengok. Ini akan menyebabkan anda lambat
sampai ke lokasi dan juga melambatkan orang lain. Jangan kecoh dan
kepoh dengan perkara-perakara yang tidak membawa kebaikan.
9. Jangan lupa untuk berehat.
Bekerja dalam tempoh yang lama tanpa rehat bukanlah
penggunaan waktu yang efektif. Tenaga makin menurun, kebosanan makin
mempengaruhi serta ketegangan fizikal dan mental makin terkumpul. Oleh itu,
anda memerlukan masa rehat yang secukupnya kerana hanya berehat sahaja
merupakan cara yang paling baik. Tidur sebentar juga boleh membantu kita
menjadi lebih efektif, Rasulullah juga mengamalkannya. Tapi jangan
jadikan ini sebagai alasan untuk lari dari tugasan!
10. Jangan mudah terpedaya
Masa bergerak sangat pantas. Kadang-kadang tanpa
kita sedar, hari dah menjelang petang sedangkan banyak lagi perkara yang kita
tak lakukan. Ramai orang mudah terpedaya dengan masa dan mula menggunakan
masa sebagai alasan. “Releks la, baru pukul 9 pagi.” “Kenapa nak
cepat-cepat, ini kan waktu rehat”. Dengan asyik melengah-lengahkan masa dan
membiarkan diri terpedaya dengan masa yang ada, kita akan kehilangan masa
tersebut.
Orang berjaya dalam hidup sangat menghargai
masa. Tujuan mereka kaya dan berjaya ialah supaya mereka ada lebih banyak
masa untuk diluangkan dengan Allah swt, dengan diri sendiri dan keluarga. Anda
bagaimana?
KESAN PENGURUSAN MASA YANG BAIK
1.
Kerja Dapat Diselesaikan Tepat Pada Waktu
Kecekapan pengursan masa sangat penting. Apabila masa
diurus dengan baik, kerja-kerja yang perlu disiapkan akan dapat disiapkan pada
waktu yang diinginkan. Sekiranya berlaku kegagalan dalam pengursan masa, maka
akan terjadialh masalah seperti lambat menghantar kerja yang perlu disiapkan.
2.
Tekanan Dapat Dikurangkan
Masa juga boleh memberikan tekanan kepada individu
mahupun sesebuah organisasi. Tertekan akan dirasai apabila kerja yang perlu
disiapkan, tetapi tidak disiapkan pada waktu yang telah ditetapkan dan banyak
kerja-kerja lain yang menanti untuk disiapkan. Kerja-kerja yang telah disiapkan
secara tidak langsung akan mengurangkan tekanan. Apabila kerja telah
diselesaikan, setiap urusan didalam sesebuah organisasi akan menjadi lebih
mudah dan lancar.
3.
Masa Untuk Berehat Menjadi Lebih Banyak
Kerja yang bertimpa-timpa tidak memberi peluang untuk
anda berehat jika ia tidak disusun dan dirancang mengikut keutamaan. Hal
ini boleh dielakkan jika masa diselia dengan baik dan terancang. Selesaikan
satu kerja terlebih dahulu sebelum melakukan kerja seterusnya. Sebelum membuat
kerja rancang apa yang perlu dilakukan untuk menyelesaikan kerja itu terlebih
dahulu. Tanpa pengurusan masa kerja-kerja anda tidak dapat diatur dengan baik
dan anda tidak berpeluang untuk berehat
Kesimpulan
Secara keseluruhannya pengurusan masa bukanlah mudah
seperti yang kita sangkakan. Ramai dikalangan individu yang sering mengabaikan
kepentingan penggunaan masa hingga mereka berpendapat bahawa mereka tidak mempunyai
masa yang mencukupi dalam kehidupan harian mereka. Hanya dengan pengurusan masa
yang berkesan barulah kita dapat memanfaatkan penggunaan masa dengan maksima, Contohnya
ialah negara Jepun. Walaupun jepun hamper lumpuh dalam perang dunia kedua,
tetapi rakyat Jepun dapat membangunkan negara Jepun dengan berkesan iaitu
dengan tempoh tidak sampai 10 tahun tahun selepas peeang dunia kedua telah
membangun. Dengan cara pengurusan masa yang berkesan, banyak kejayaan yang
boleh dicapai.
No comments:
Post a Comment